Operationen

Igår var det en vecka sedan jag opererades och nu har jag lite julledigt innan strålningen sätter igång någon gång i mitten av januari. Jag kände mig otroligt stark och modig på operationsdagen, vet inte vart det kom ifrån men jag var väldigt tacksam för det. Jag har alltid tyckt att det är otäckt att bli sövd men nu tycke jag bara att det var en otroligt häftig upplevelse. 
 
Jag har gjort en ärftlighetsutredning på Akademiska sjukhuset i Uppsala. Detta för att se om jag har någon gen som bidrar till ärftlig cancer och därmed löper högre risk för återfall. Normalt tar det minst 6 månader att få svar på detta men eftersom jag är ung och fick cytostatikabehandling först så kunde de snabba på resultatet. På så sätt fick jag svar innan min operationen där resultatet har stor betydelse för vilken kirurgi som ska utföras.
Jag var helt övertygad om att jag hade denna gen eller mutation eftersom min mormor och mormors mor drabbats av bröstcancer men svaret visade negativt. Jag blev otroligt glad så klart. Dock kan de inte utesluta ärftlig cancer hos mig pga bröstcancer inom familjen. De menar att det kan finnas någon annan gen eller mutation som de inte känner till idag men trotts detta känns det väldigt bra. De hade också räknat ut en statistisk återfallsrisk för mig och enligt denna har jag en förhöjd risk än normalt. Därför har jag bestämt mig för att ta bort båda brösten för att få ner min återfallsrisk till mindre än 5%.
 
I och med att jag svarat så bra på cytostatikabehandlingen och ska få strålbehandling efter operationen beslutade jag, tillsammans med min bröstläkare, att bara ta en "tårtbit" av bröstet nu. Dels för att jag vill ha rekonstruktion direkt och dels för att strålning oftast förstör både form och protes.
Så nästa höst ska jag ta bort båda mina bröst. Då får även den strålbehandlade ytan tid att läka. Jag är otroligt beslutsam i mitt val att ta bort brösten men samtidigt som det känns sorgligt och läskigt är det helt klart värt det.
Därför blev inte denna operation så omfattande. Kirurgen tog (som vi kom överens om) bara en tårtbit av bröstet. Han tog också alla lymfkörtlar i min högra armhåla. Vi blev kvar på sjukhuset i två nätter innan vi fick åka hem. Det var en dränageslang jag hade i bröstet som avgjorde hur länge vi skulle vara kvar. Dock mådde jag väldigt bra. Redan dagen efter operationen var jag ute och lunchade på stan.
 
Idag kämpar jag på med mina stretchövningar. Jag vill verkligen att allt ska bli så bra som möjligt och jag har hört att det är viktigt att hålla igång armen och fullfölja träningsschemat jag fått från sjukgymnasten - och det gör jag verkligen. Kanske varit lite för aktiv med armen till och med. Har ondare nu än jag hade de första dagarna efter operationen ;)
 
 
En mysmorgon med Bimbo för ett tag sen
Angelica

Kärlek till dig❤️

Svar: <3
Linda Jansson

Gossa

Tuffing! Vad skönt att du återhämtat dig så fort efter operationen. En riktigt god jul till dig, Eric och Bimbi. Vi hörs i dagarna <3 pussar å kramar

Svar: God Jul <3
Linda Jansson

Madeleine

Vad härligt med lite vila från allt! Jag själv opererades också i mitt ena bröst för ca två veckor sen och ska snart efter jul också sätta igång med strålning! Du verkar vara så otroligt stark trots denna jobbiga sjukdom och jag önskar dig all fortsatt lycka till i din behandling och tillfrisknande :)

Svar: Vad glad jag blir att du skriver. Jag hoppas att du mår bra. Har du fått eller slipper du cytostatika? Önskar dig också lycka till. Kram
Linda Jansson

Linnea Wiik

Tuffa. underbara och älskade Linda <3