Beskedet

Fredagen den 10:e juli 2015 kommer alltid att vara ett speciellt datum för mig. Det är dagen som kom att förändra hela mitt liv. Jag kommer alltid att vara Linda men nu med en helt ny syn på livet, mycket visare och med helt andra värderingar.
 
Vi hade fått en tid på förmiddagen på Bröstcenter i Karlstad. Solen sken, vi hade semester och planerat att åka till Eriks bror i Malmö direkt efter läkarbesöket. Livet var på topp kan man säga.
Bimbo var extra go den morgonen. Vi låg och myste länge i sängen alla tre innan vi gick upp. Jag minns att jag tänkte "Vad jag än får för besked i dag så har jag i alla fall haft världens bästa morgon."
Som jag nämnt tidigare så trodde jag faktiskt inte att knölen i mitt bröst var något farligt men självklart snuddade jag vid tanken ibland, att det kunde vara cancer.
Resan till Karlstad var som vilken bilresa som helst. Jag spelade min favoritmusik, sjöng och dansade sådär löjligt som man bara kan göra i bilen där man knappt kan röra sig. 
 
Väl inne i väntrummet såg jag massa broschyrer om cancer, bröstcancer, anhörig-broschyrer osv. Det fick mig att fundera över människor som får sådana besked och hur hemskt det måste vara.
Tillslut kom en gullig sköterska fram och tittade lite frågande på mig "Linda?" Jag sken upp som en sol och tog hennes hand för att presentera mig. Hon visade oss till ett litet rum och sa "Jag och doktorn kommer in till er strax." Här började det ringa klockor i mitt huvud. Så fort hon stängt dörren efter sig blev jag stressad och upprörd. Jag sa till Erik "Varför ska hon med in? Det räcker väl med doktorn, varför ska de vara två? Nu är det ju något Erik!" 
Han försökte lugna mig och vi hann inte prata speciellt länge tills doktorn och sköterskan kommer in till oss.
 
Doktorn ber mig att berätta hur jag hittade knölen och medans jag pratar inser jag att jag inte hinner tänka så mycket utan försökte koncentrera mig på att säga rätt saker till han. Men när jag pratat klart och ser sköterskans tårfyllda ögon och doktorn som lägger ifrån sig papprena på bordet och knäpper händerna framför sig, då vet jag.
Det bara suger till i magen på mig och det gick som en ström från tårna hela vägen upp till huvudet. Sen hör jag han säga, "Tyvärr har vi dåliga nyheter. Knölen i ditt bröst är cancer, du har fått bröstcancer Linda." 
Jag kunde inte tro mina öron. "Va?" "Har JAG cancer?"  "Varför jag?" "Varför nu?" "Vi skulle ju gifta oss och skaffa barn!" "Det kan inte vara sant!" Jag minns hur jag slår händerna för ansiktet och tårarna bara strömmar ner över mina kinder. Jag känner att jag fullkomligt tappar kontrollen över mitt liv.
Jag tittar på Erik och försöker förstå om det jag hört faktiskt är sant. "Sa han det jag tror att han sa?" Men jag behöver inte se länge på Erik för att förstå att det är sant. Då kom jag att tänka på pappa och jag hör mig själv säga "Vad ska pappa säga?" Ja tänker på att han har haft cancer vid sin sida och gått igenom detta så många gånger och det har aldrig slutat väl. Hur ska han klara av detta? Hur ska han klara av vetskapen om att hans yngsta dotter nu fått cancer?
 
Jag hör inte längre vad de säger. De bara snurrar i mitt huvud. "Är det så här det känns att få ett cancerbesked?" Jag har föreställt mig det så många gånger och nu vet jag att jag inte har haft en aning om hur det känns. Jag dras ut ur minna tankar när jag hör att jag kommer att få cellgifter, att jag kommer att tappa mitt hår och att jag kommer att bli opererad. "Jag skiter i bröstet men inte mitt hår! NEEJ!!! Jag vill VERKLIGEN INTE tappa mitt hår!!!!"
 
Som att det inte räckte får vi också veta att mina chanser att kunna få barn naturligt efter en cellgiftsbehandling inte var speciellt stora. Oftast lägger äggstockarna av helt under behandlingstiden och chansen att allt blir normalt igen efter avslutat behandling är inte stora. De rekommenderade att vi skulle starta en hormonbehandling för att plocka ut ägg och frysa in dem. För första gången i mitt liv svor jag över mig själv, för att jag velat vänta så länge med att skaffa barn. Nu kanske det var försent!
 
Efter en stund säger de att de vill ta ett prov på knölen i min armhåla, för att utesluta spridning till lymfkörtlarna. Jag vet att jag kände "Gör vad faan ni vill med mig!" Det kändes som att jag inte ägde min egen kropp längre. Flera panikångestattacker senare ville jag bara ut där ifrån. Jag ville hem!
Medans Erik sprang till parkeringsautomaten klev jag in i bilen och blev ensam för första gången. Jag bara skrek rakt ut, flera gånger, VERKLIGEN GALLSKREK! Jag kände hur paniken började blossa upp igen och försökte lugna mig. Erik kom in i bilen och där satt vi och kramades länge. Jag minns hur trygg han kändes. Han sa "Det här ska vi klara Linda!" "Det här ska vi klara tillsammans, du och jag!"
 
Den eftermiddagen måste ha varit en av de värsta i hela mitt liv. Dödsångest och rädd för framtiden. Detta var så främmande känslor för mig. Jag är alltid glad och försöker vara positiv. Men i detta helvete som vi nu gick igenom klarade jag verkligen inte att tänka positivt. Jag önskade att det fanns ett piller som gjorde att jag somnade och att jag skulle vakna igen när allt detta var över. Jag önskade till och med att jag aldrig sökt hjälp och att jag fortfarande skulle ha varit ovetande. Min kropp och hjärna spelade mig många spratt.
Jag ville gömma mig. Jag ville inte att någon skulle se mig. Jag ville tabort min facebook och instagram, radera bloggen och försvinna...
 
Josse D-H

Jag gråter... ❤️

Svar: Goding! <3
Linda Jansson

Sanna

Men fy fasen va sorligt och orättvist. Sitter och gråter och försöker sätta mig in i vad du får uppleva, men det går inte tror jag. Tänker på dig. Men som du själv skriver, du är så glad och positiv jämt (känner dig inte på det sättet men upplever dig som en väldigt färgstark och glad person) och det bästa med att vara en sån person är att man har rätt inställning för att klara av allt. Med den glädjen du besitter och säkert den kämparglöden kan man flytta berg. Heja dig!

Svar: Åh Sanna, tack för de orden! Jag blir så glad <3
Linda Jansson

sofie

sitter å gråter och tänker, attans vad stark du är min fina, snälla, omtänksamma fighter! kärlek

Svar: <3
Linda Jansson

Jessica

Min vän, detta är så overkligt.

Svar: <3
Linda Jansson

Sandrah

Fy fan det ryser i hela kroppen på mig. Har suttit å tänkt på hur man reagerar när man får reda på det också, men det går nog inte förstå förrän man är där själv.. Ni kommer klara det där! Fuck cancer!

Sara B-O

Usch så overkligt😔 går inte i sin vildaste mardröm att föreställa sig hur det känns att få ett sådant besked.

Diana

Sitter här på bussen och läser inlägget tårarna rinner och sällan varit så tacksam för solglasögon. Jag tror inte man kan föreställa sig det någonsin. Aldrig. Men du är en fighter! Fuck cancer!

Svar: goa du <3
Linda Jansson

J

Fick syn på din blogg via fb och jag har läst med tårar i ögonen och förtvivlan i kroppen. Att känna så starkt för någon man inte känner, din text berör. Så otroligt sorgligt. Jag önskar jag kunde ge bort en bit av mig själv för att kunna hjälpa läka en annan. Styrka till dig!

Svar: Gud vad fint skrivet av dig. Det gör mig så glad att veta att det finns så fina människor här i världen. Tack för de fina orden <3
Linda Jansson

Maria

We can do this girl!

Svar: Ja Maria, det kan vi och det SKA vi! Är så glad att vi funnit varandra. <3
Linda Jansson

Linda

Åhh, stackars dig Linda! Tårarna rinner när jag läser dina inlägg. Vi möttes för inte så länge sen och vi sa ett tyst Hej till varandra, så som man gör när man känner någon lite. Då visste jag inte det jag vet efter att ha läst din blogg men jag vet inte om jag hade reagerat annorlunda. På ett sätt så vill jag bara krama dig, men vi är inte kompisar på det sättet så det skulle nog kunna bli lite konstigt. 😯 Det jag menar är att jag känner för dig och hoppas verkligen att du blir av med denna fruktansvärda cancern! Mina ord kanske inte betyder något för dig (och jag brukar inte kommentera i bloggar) men denna gången vill jag faktiskt lämna ett avtryck och säga att jag tänker på dig! Fuck cancer! Ta hand om dig! /Linda

Svar: Dina ord betyder MASSOR! Tack för att du bryr dig <3 Det är väldigt fint att du vill lämna ett avtryck här, tack för det! Kramar
Linda Jansson

Linnea

Även om du berättat allt det här så blir din text så oerhört stark och berörande. ❤️ All kärlek ❤️

Svar: Love U <3
Linda Jansson

Kacki

Finaste Linda vilken kraft och inlevelse du skriver med. Är så ledsen för din skull. Sänder styrkekramar och energi till dig! <3

Svar: Tack snälla Kacki <3 Massa kramar
Linda Jansson

Kicki Giannakes

Hej Linda.
Vi e bara bekanta från förr & vänner på FB. Men jag vill att du ska veta att jag kommer följa din historia. Ge dig styrka längst vägen via ord och omtanke. Tänker på dig mycket och du skriver så bra. Din styrka lyser igenom och du e grym. Underbart att du stod upp mot vården så du får den hjälp du behöver idag.
Kämpa på fina du och kör hårt. Du kommer utan tvekan vinna över cancern. Fuck cancer. Puss och kram Kicki

Svar: Tack Kicki<3 Det betyder otroligt mycket för mig. Jag blir så glad av att ha så fina människor runt mig som hejar och stöttar mig. Tro mig, det behövs!Stor kram till dig <3
Linda Jansson

Jenny

Åh, man blir verkligen berörd av dina ord, Linda <3


Svar: Tack Jenny! Du är så go <3
Linda Jansson

Emma

Jag känner dig inte alls men bor i din hemstad, Kristinehamn. Dina texter träffar mig rakt i hjärtat och tårarna trillar på mina kinder. Du känns som en stark tjej och din och Eriks kärlek kommer att övervinna detta. Jag hejar på dig, på er!

Svar: Tack Emma för att du heja på oss. Jag blir så glad av alla som orkar lämna en kommentar här. Det gör så mycket <3 Stor kram till dig
Linda Jansson

Angelica

För mig är det bra att jag kommer in på sådana här bloggar för att sluta ta saker för givet,så tack för att du bloggar och får såna som jag att ta vara på livet och vara glad att man lever. Jag kämpar med ett alkoholmissbruk och när man missbrukar tar man verkligen inte tillvara på livet,man leker med sitt liv varje dag. Din blogg får en att tänka till och det finns en sån kraft i dina texter. Du kommer klara kampen mot den vidriga cancerjäveln. Kram!

Svar: Tack för att du delar med dig. Jag hoppas du kommer ur ditt missbruk och som du säger - ta vara på livet. Det är ju trotts allt det mest värdefulla vi har. Kram på dig
Linda Jansson