Hår efter Cytostatika

Jag tänkte visa hur fort håret växer när det väl börjar växa efter en cytostatikabehandling (cellgifter).
Vet hur jag själv letade efter sån information när jag skulle tappa mitt hår. Jag menar, man har ju ingen aning hur lång tid det tar. Så detta inlägg är till för dig som ska eller håller på med att bekämpa cancer.
 
Den 25 november fick jag min sista cytostatikabehandling. Jag märkte redan efter 5:e behandlingen att små små fjun började komma och jag minns att jag var så stolt över dem. Alla tappar ju inte allt hår men det gjorde jag, jag var helt karl på huvudet. 
 
 
 
Sjukt fula bilder men hoppas att det kan hjälpa någon så därför delar jag gärna med mig av detta. Idag är håret ca 3 cm långt och det täcker hela skallen. Jag vågar mig ut utan min peruk (vilket jag aldrig trodde att jag skulle göra) men använder den ibland när jag känner för det. Jag kan inte riktigt acceptera min korta frisyr än. Kanske beror på att jag inte kan identifiera mig med vem jag är med min korta kaluffs. Men med lite tid så ska jag nog hitta fram.
 
Pammis

💞💞💞 även om det är svårt att identifiera sig med den korta frisyren så är du galet snygg i det! Det är så mycket hår nu! 👏 👏

Svar: Ja nu växer det, jippi :)
Linda Jansson

Linnea

Jag älskade din korta frisyr från första stund, du har så fantastiskt fin form på huvudet som jag aldrig tänkt på förut när du hade långt hår. Jag tycker du ser feminin och vrålsnygg ut ❤️

Svar: Haha, tack snälla söta <3
Linda Jansson

Hanna - Pilates och träningstokig

Tycker det ser snyggt ut! Kram

Svar: :)
Linda Jansson

Susanne Andersson

Du ska ha tack för ditt inlägg.💕 Jag genomgår nu cellgiftsbehandling och har 4 behandlingar kvar. Har just nu lite mjuka hårstrån på skallen ca 0,3 cm långa och ditt inlägg är värt hur mycket som helst.
Hoppas de sitter kvar o fortsätter att växa.
Du ska vara stolt över ditt hår o visa det för hela världen.
Bamskramar från mig 💪

Svar: Vad kul att höra att du uppskattade detta inlägg. Stort lycka till till dig framöver. Massa kramar <3
Linda Jansson

Denise

Tack för ditt info och bilder. Jag har klarat av cellgiftet och skall genomgå strålning snart. Jag blir så glad för varje millimeter som mitt hår växer, just nu är det kanske två millimeter 😃. Satt och undrade hur fort det växer och hitta din sida här!
Ditt hår är fint !
Kram

Svar: Hej! Vad härligt att du är klar med cellgifterna och att håret är på väg tillbaka. Kul att du hittade hit :D
Stor kram till dig OCH lycka till <3
Linda Jansson

Yvonne Pettersson

Tack för ditt viktiga inlägg och bilder! All direkt och osentimental info är värdefull och tröstande! Hellre skallig än död!

Marie

Hej, ligger och googlar på svenska om att tappa hår vid cancer behandling (bor själv i Holland och undrar hur all behandling är om jag jämför med "hemma" i Sverige). Har nyligen fått besked om bröstcancer och har också hormonkänslig / HER2 positiv tumör. Har precis påbörjat den första cellgifts kuren (4 x var tredje vecka och sen 12 x varje vecka).
Men jag undrar: använder de inte i Sverige också något som heter "coldcap"? Liknande som du gjorde för dina naglar (detta har jag dock inte hört om här) så kyler de ned huvudet med en "plast mössa" och mina chanser att inte tappa håret är 50%.... även om det definitivt inte är trevligt med nedkylning av huvudet (hade den på 4 timmar under behandlingen) så hoppas jag det är värt det. Det är nu 12 dagar sedan dess, antar att jag vet först om en vecka eller så om det funkade..... Men tänkte det kunde vara bra för andra att läsa om det. Tack för din blogg !!!!!
Marie

Svar: Hej Marie. Tack för du hör av dig till mig.Jo det stämmer, det finns en slags kylmössa som man kan ha på sig under cellgiftsbehandlingarna för att försöka spara på håret. Men vad jag förstod så tappar man trots den så mycket att det inte är värt det.

Ser att det var ett tag sedan du skrev till mig så hur går det med håret? Sitter det kvar? Hade varit intressant att veta ju.
Stor kram till dig
Linda Jansson

Marie

Hej Linda, Marie i Holland igen :) Började tappa hår efter tredje veckan av första behandlingen, men mest undertill där mössan inte satt åt ordentligt. Var tillbaka nu i veckan för andra behandlingen, och de sa att såsom det såg ut just nu så rekommenderade de att fortsätta prova med mössan. Det var mycket hår som jag kunde dra av, men inte i stora tussar. Så konstigt nog syns det inte så mycket just nu. Men jag får kolla hur det ser ut om 3 veckor igen..... Läste mer på din blogg, fina bilder ! Och du är super snygg också i ditt korta hår :)
Kramar

Svar: Hej! :DMen vad fantastiskt att du har kvar så mycket hår, håller tummarna att du får behålla så mycket som möjligt. Det är ju iaf en liten tröst att få behålla håret, eller hur?;)

Tack för dina fina ord, det värmer. Är glad att håret är påväg tillbaka men det har lång väg kvar dock. Kram
Linda Jansson

maria

Intressant att se det där med håret för jag bokade en semesterresa till solen knappa 5 månader efter sista cyton och hoppas att jag har lite hår då :)

Svar: Åh vad härligt, både att du är klar med cytostatikan och att du bokat en resa. Stor kram till dig!
Linda Jansson

Sofie

Tack för detta inlägg. Min dotter (6år) har nu avslutat sin behandling och vi väntar på att håret ska börja växa 👍🏻😊

Svar: Jag önskar er allt gott ❤️
Linda Jansson

Hanna

Tack för bilderna! Satt och googlade och hamnade här 😊 Avslutade själv min cellgiftsbehandlingen nu 26 nov 2019 och får lite positiv energi när jag ser dina bilder och att jag kanske har en fin liten ”matta” i slutet av januari. Just nu har jag iaf som på din novemberbild 😂

Svar: Hoppas du mår bra och att håret växer för fullt. BAMSESTOR KRAM❤️
Linda Jansson

Hanna

Tack för bilderna! Satt och googlade och hamnade här 😊 Avslutade själv min cellgiftsbehandlingen nu 26 nov 2019 och får lite positiv energi när jag ser dina bilder och att jag kanske har en fin liten ”matta” i slutet av januari. Just nu har jag iaf som på din novemberbild 😂

Magdalena

Tack för allt du skriver om din cancerresa. Är igenom mycket av det du gjort. Har också fått en härlig vän via en nätverksresa som är mitt bollplank, stöd vilket är toppen. Allt med cancer är inte dåligt, men det mesta faktiskt. Inne på min tredje behandling med cyto. Inte roligt alls men glad att ha min vovve som tar mig ut oavsett. Kram till dig!

Svar: Stor kram till dig och hoppas du mår bra❤️
Linda Jansson

Marie-Helene

Tack för bilderna! Jag genomgår behandling nu och precis påbörjat ny fas i behandlingen med enbart arsenik. Läkarna säger att håret bör börja växa ut nu. Känns skönt att se dina bilder då jag har så svårt att acceptera det jag ser i spegeln!

Marie-Helene

Tack för bilderna! Jag genomgår behandling nu och precis påbörjat ny fas i behandlingen med enbart arsenik. Läkarna säger att håret bör börja växa ut nu. Känns skönt att se dina bilder då jag har så svårt att acceptera det jag ser i spegeln!