Frågor och svar

Jag har fått många frågor kring min cancer. Allt från hur man mår till när jag tappade håret. Därför tänker jag samla alla vanliga frågor här och ägna detta inlägg till sådant som många undrar över. Om det fortfarande finns frågor så ställ dem gärna i kommentarsfältet till detta inlägg så ska jag försöka att besvara dem i den mån jag kan.
 
Vad för typ av cancer har du drabbats av? 
Bröstcancer. Hormonpositiv och HER2 positiv, en aggressiv tumör men snabb celldelning.
 
Hur upptäckte du tumören?
Jag har skrivit ett helt inlägg om detta HÄR.
 
När fick du beskedet och när startade du behandling?
Jag fick beskedet 10 juli 2015 och fick starta min behandling med Cytostatika (cellgifter) 11 augusti 2015.  
HÄR kan du läsa om mitt besked.
 
Hur ser din behandlingsform ut?
  • Det första jag fick göra var att starta med en hormonbehandling - IVF för att plocka ut ägg. Detta för att öka våra chanser till barn i framtiden. Läs om det HÄR.
  • Sen startade jag med cytostatika (cellgifter) 6 gånger med tre veckors intervaller. Startade 11 augusti 2015 - avslutade den 25 november 2015. 
  • Efter min tredje cytostatikabehandling fick jag starta med HerceptinDet är en slags antikropp. Man kan likna den vid en målsökande robot som letar rätt på cancerceller som är HER2 positiva. Denna får jag 17 gånger (alltså 1 år) genom en spruta i låret var tredje vecka. Herceptin kan skada hjärtat och därför får jag gå på regelbundna hjärtultraljudskontroller.
  • Tre veckor efter min sista cellgiftsbehandling (15 december 2015) blev jag opererad och pga att jag svarat så bra på behandlingen så tog man bara en liten tårtbit av mitt bröst. Fick också plocka bort 13 lymfkörtlar. Operationen gick bra och jag blev kvar på patienthotellet i två nätter innan vi fick åka hem. Jag hade inte så ont eftersom man får bra smärtstillande. På juldagen var jag ute för första gången med peruk och lösfransar ;)
  • Den 26 januari 2016 startade jag min strålbehandling. Jag fick sammanlagt 33 strålbehandlingar, 5 dagar i veckan. 25 stycken var på hela bröstet, armhålan och upp mot nyckelbenet. Sen fick jag 8 stycken extra behandlingar som de kallar för "Boost behandling +8". Denna riktar sig bara på tumörområdet (området där tumören satt) Jag har just nu i skrivandets stund mest ont på ryggen (skulderbladet). Eftersom strålningen gått rakt igenom så får man som en brännskada även där. Jag är också väldigt röd i armhålan men där har jag nästan ingen känsel efter operationen.
  • Idag ska jag starta en antihormonell behandling, Tamoxifen. Detta är ett läkemedel som minskar halterna av östrogen. Genom att minska hormonproduktionen minskar man risken för att få ett återfall. Detta ska jag äta i 10 år (förr var det 5 år men idag är det nya rönn). Eftersom man inte kan/ska bli gravid under tiden man äter detta så kan man få avsluta behandlingen tidigare om man har stor barnönskan. Men man ska då vara medveten om att man sätter sig själv i en risk. Men det är ingen som tvingar en att äta dessa, det är bara en rekommendation. Jag kommer iallafall att äta dessa i fem år så får vi se sen hur vi känner med allt då.
  • Till hösten ska jag operera bort båda brösten. Detta också för återfallsrisken. Jag har genomgått en ärftligcance-utredning och den visade ingen ärftlighet ( iallafall inte på det de kunde se idag) men jag har ändå en förhöjd risk att drabbas av detta igen (22%) och rekommenderas därför att ta bort båda mina bröst.
 
När tappad du håret?
Två veckor efter första behandlingen började jag tappa hår. Men det lossnade inte så fort som jag hade föreställt mig. Vi rakade av mig håret (1,5 cm) några dagar innan min 2:a behandling. Då tyckte jag att det inte släppte så mycket hår längre. Såg nu att jag skrivit i min almanacka några dagar efter vi rakade mig "Ibland känns det som att jag inte kommer att tappa mitt hår. Om så är fallet ska jag slå Erik!" haha... Men det dröjde inte länge tills det näst intill rasade av mig. Minns hur jag drog och drog i håret för att jag bara ville bli av med det. Stod också i duschen och rufsade runt med en handduk för att så mycket som möjligt skulle låssa. Jag såg ut som en gammal gubbe tillslut ;) Mina tips om peruker hittar du HÄR.
 
 
I oktober (rosamånaden) körde jag all in på rosa kan man säga :)
 
 
När tappade du ögonfransar och ögonbryn?
Efter min 4:e behandling vågade jag inte längre ta på mascara på ögonfransarna. De var väldigt glesa då. Sen dröjde det inte tills jag såg att även ögonbrynen började bli tunna. Men det var inte förens jag hade avslutat min cellgiftsbehandling som allt var borta. Ett tips! Om du inte redan fyller i ögonbrynen börja med det då du märker att de börjar bli tunna. På så sätt lär du dig hur du ska fylla i dem successivt tills de är borta. Det är då lättare att lära sig hur du ska göra när du har kvar dina egna. OCH alla tappar inte allt heller:) Jag använde både ögonbrynspenna och ögonbrynsskygga. Använd gärna olika nyanser för att få ett mer naturligt resultat.
HÄR hittar du mina tips på lösfransar.
 
Hur mådde du under cellgiftsbehandlingen?
De första fyra behandlingarna mådde jag helt ok. Jag blev väldigt trött och hungrig den första veckan men klarade mig bra mot illamåendet. Mitt problem var munsvamp.- fruktansvärt äckligt!
De två sista behandlingarna var absolut jobbigast för mig. Kroppen blir mer och mer nedbruten efter varje gång och man kommer liksom aldrig tillbaka till dit man var när man började mellan behandlingarna. Men när jag var vid de tuffaste behandlingarna så kunde jag iallafall trösta mig med att det snart var över. Jag försökte äta hälsosamt och att vara aktiv så mycket jag kunde och det tror jag är jätteviktigt. HÄR kan du läsa om mina biverkningar under cellgiftsbehandlingen.
 
När kom håret tillbaka?
Håret på huvudet började komma tillbaka efter 5:e behandlingen. Alltså då snackar vi fjun men det var ändå kul när det började komma tillbaka. Mitten på februari hade det täckt hela skallen och det började bli riktigt tjockt. Då vågade jag mig till och med ut utan peruken men använder den ibland ändå. Nu är håret ca. 4 cm långt :)
HÄR kan du se bilder på hur fort det växte i början.
 
 
När kom ögonfransar och ögonbryn tillbaka?
Slutet på januari kom ögonbrynen tillbaka, det gick väldigt fort när de väl började växa. I början på februari var jag och formade ögonbrynen på salong :)
Ögonfransarna har tagit lite mer tid på sig. Detta är ju säkert individuellt beroende på hur långa man hade innan man tappade dem. Denna vecka har jag börjar använda mascara men de är fortfarande väldigt korta :/
 
Varför tog du inte bort brösten direkt vid första operationen?
Detta beror på att jag vill göra en direkt rekonstruktion. Eftersom jag skulle genomgå strålbehandling efter operationen skulle detta kunna leda till att implantatet blir skadat av strålningen. Då jag svarade bra på behandlingen såg min läkare ingen vits med att ta bort hela bröstet nu direkt och därför väntar jag med denna operation.
 
Hur känner du dig nu när håret börjar komma tillbaka?
Jag trodde aldrig att jag skulle våga visa mig offentligt med mitt korta hår. Men när väl håret är på väg tillbaka så är ju allt bättre än flinten. Då blir man liksom lite stolt över den där korta kalufsen trotts allt. Men jag är väldigt otålig också, jag vill ha mitt långa hår tillbaka och det har jag insett att det kommer ta låååång tid.
 
Vad har du gjort för förändringar?
Jag har ändrat mina kostvanor och blivit mer aktiv. Jag äter inget processat kött (korv, skinka, bacon, leverpastej mm.) Jag försöker håller mig borta från socker, halvfabrikat och lightprodukter. Undviker även mjöl, mejeriprodukter och rött kött, men mjölk i kaffet kan jag inte motstå. 
 
 Det finns så mycket gott som är bra för kroppen.
 
Hur aktiv var du under cellgiftsbehandling och vad gjorde du?
Under "cellgiftsveckan" (om jag kallar den så) då försökte jag bara ta små korta promenader, minst en gång om dagen. Mellan behandlingarna var jag ute och power Walkade och ibland sprang jag.  
 
 
Finns säkert tusen frågor till. Detta är ju ett ämne man aldrig kan prata för lite om. Så skriv gärna dina frågor här i kommentarsfältet nedan.
 
 
Skräpet

Bra och lärorikt inlägg❤️ Även om jag har fått det här berättat så är det intressant att läsa om allt igen. Du rockar, längtar efter dig! Puss

Linnea

Vilket superbra inlägg! Kan tänka mig att det måste vara en skatt för den som blivit drabbad och söker information, men också för oss som känner dig, som undrar och vill veta. KRAM

Madelaine

Vackra människa! Vi känner inte varann men jag har sett dig i Kristinehamn!
Har läst lite i din blogg idag och kan inte förstå allt du går igenom. Här ligger jag i sängen och har en skitdag, blir osams med hela världen(min man) och kan inte tänka att det finns människor som har det värre än jag. Jag fick ett uppvaknande.
Jag tycker du är otroligt stark. Härligt att läsa hur du kämpar för att bli frisk! Lycka till!

Svar: Tack för de orden Madelaine <3
Linda Jansson

Anonym

Hej, drabbades också av her2positiv och hormonkänslig bröstcancer. Har precis börjat få fjun på huvudet och ville ha ett hum om hur lång tid det kan ta innan huvudet är täckt :) tack för fint inlägg om det. Glad att du delar med dig! Hoppas håret ditt växer så det knakar! :) Kramar Ella

Svar: Hej Ella!Här har du ett inlägg om just det du undrar över :) http://lindajanssons.com/2016/february/har-efter-cytostatika.html#comment

Stort lycka till vännen <3
Linda Jansson

Stanislava

Hej Linda!
Tack för en jättefint beskrivning av din resa genom dina behandlingar.
Har läst nästan alla inlägg. I februari upptäcktes HER2 tumör (hög tillväxhastighet)
Opreration av del av bröstet, borttagande av lymfkörtlar, 6 cytostatikabehandlingar.Just nu går på strålning 25 behandlingar samt 17 injektioner av Herceptin desutom får får jag även Zometa under 3år.
Som du ser påminner dina behandlingar när det gäller tumör.
Men du drabbades även av andra åkommor.
Från hela mitt hjärta önskar jag dig Stort Lycka Till !

Svar: Hej,och tack för dina värmande ord <3
Ja det var väldigt likt min behandling men jag undrar, vad är Zometa?
Hur mår du nu?
Jag önskar dig så klart också STORT lycka till!
Kram
Linda Jansson